Document kwijt of gestolen

Is uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kwijt of gestolen? U moet dit melden bij de gemeente om een nieuw document te kunnen aanvragen en het vermiste document af te melden. U moet hiervoor een afspraak maken om een verklaring van vermissing in te vullen en zo nodig een nieuw document aan te vragen. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en ander misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie

Wat u moet weten

  • Na de melding is uw document ongeldig. Niemand kan het dan meer gebruiken
  • Als uw document wordt teruggevonden en ingeleverd bij de gemeente, wordt het vernietigd. U moet altijd een nieuw document aanvragen tegen de normale kosten
  • Raakte u uw document kwijt in het buitenland? En u bent nog in dat land? Doe zodra u het ontdekt aangifte bij de politie daar. Als u terug bent in Nederland kunt u bij uw gemeente met het  proces-verbaal de diefstal of vermissing nog een keer melden en een nieuw reisdocument aanvragen
  • Tot u uw nieuwe rijbewijs heeft afgehaald, mag u niet autorijden. Lees meer op Rijksoverheid.nl: Rijbewijs vermist of gestolen

Spoedaanvraag

Heeft u uw document snel nodig, doe dan vóór 14.00 uur een spoedaanvraag in Servicecentrum Leidschendam. U maakt hiervoor een afspraak via telefoon: 14 070. U kunt uw document meestal de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Bent u uw oude document kwijt? Dan duurt de spoedaanvraag langer. Bij een spoedaanvraag betaalt u extra.

Is zelfs een spoedaanvraag niet snel genoeg? Lees meer op Rijksoverheid: Nooddocument (niet voor rijbewijs)

Meenemen

  • Uw andere identiteitsbewijzen (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • 1 Pasfoto, let op de eisen

In het Servicecentrum Leidschendam vindt u een pasfotoautomaat (niet geschikt voor minder-validen en jonge kinderen). Meestal voldoen de foto's uit deze automaat. De pasfoto's kosten € 6 (contant betalen). In het Servicepunt van Voorburg staat geen pasfotoautomaat.

Kosten

U betaalt de gewone kosten voor een aanvraag: