Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Verslagen klankbordgroep asielopvang Stationsplein

De Klankbordgroep (KBG) Asielopvang Stationsplein is een adviesorgaan voor COA en de gemeente, met als doel vooruit te kijken naar de komst van de asielopvang en deze goed voor te bereiden, en na de komst van asielzoekers mee te denken over een goede integratie, veilige omgeving en regelmatig (zo vaak als nodig) te evalueren hoe het in de praktijk gaat. De verslagen van die bijeenkomsten vindt u hier.

Verslag 16 januari 2025

Rol en samenstelling KBG
  • KBG krijgt informatie, op basis waarvan zij mede gemeente en COA kunnen adviseren. Het belang van transparant communiceren wordt door de groep benadrukt
  • Leden van de KBG zijn de ‘ogen en oren’ in de directe omgeving van de (aanstaande) asielopvang
  • In de KGB wordt ook gesproken over het bespoedigen van de integratie van de te komen asielzoekers
  • Samenstelling van de KBG is idealiter een mix van positief en kritisch. Dat levert de meest complete input op
  • KBG dient een plek te zijn van verbinding en respect
Rol en samenstelling KGB: sentiment en vragen vanuit de groep
  • In deze bijeenkomst lagen de reacties erg ver uit elkaar (van: ‘goed voorbereiden komst en integratie van de groep’ tot aan: ‘kritische vragen over de besluitvorming en de bestuurlijke rol’)
  • Verwachtingen lopen erg uiteen en dat heeft in deze bijeenkomst niet constructief gewerkt
  • Deelnemers van de klankgroep deelden hun zorg dat het de afgelopen tijd stil is geweest vanuit de zijde van de gemeente
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): In de periode dat het hotel van eigenaar wisselde waren ook de gemeente en COA in afwachting van het moment dat een nieuwe fase in ging. Op het moment dat de eigenaar was gewisseld is direct naar de respondenten van onder andere de klankbordgroep een bericht uit gegaan. De gemeente communiceert pro-actief op het moment dat er nieuws te melden is
  • Hoe vormen we de KBG zo dat ieders inbreng goed tot zijn recht komt? In de bijeenkomst liepen de vragen en verwachtingen flink uit elkaar
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): COA en de gemeente komen binnenkort (uiterlijk 30 januari 2025) met een voorstel voor het vervolg van de KBG
  • Moeten de verschillende belangen van elkaar gescheiden worden?
    • Reactie gemeente: we hechten eraan om een breed geluid in de KBG te horen (zie ook eerdere opmerking 'een mix van positief en kritisch') 
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): We gaan de vragen van de ondernemersvertegenwoordiging buiten het gremium van de KBG beantwoorden zodat in de KBG de focus verlegd wordt
    • Actiepunt(niet gedeeld in de bijeenkomst): In een volgende KBG gaan we verder in op de (advies)rol, als die behoefte er is
Vragen over het proces
  • Hoe wordt de input van de ondernemers opgevolgd die in een andere bijeenkomst (september 2024) is gegeven?
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): met de ondernemers waarmee gesproken is in september wordt een apart overleg ingepland om verder te praten over de destijds door hun gestelde vragen. De bestuurders die daarbij aanwezig waren zullen daarbij aansluiten
  • Waarom zijn de wethouder en/of raadsleden niet aanwezig bij dit overleg?
    • Reactie gemeente: het is niet gebruikelijk dat bij een KBG bestuurders of raadsleden deelnemen. Het overleg is bedoeld om laagdrempelig met elkaar in gesprek te zijn
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): deze KBG is van COA en de gemeente samen en dat maakt mede dat voor deze samenstelling is gekozen
  • Is de termijn van de huisvesting (2 jaar en maximaal 1 keer verlengen) duidelijk genoeg omschreven in de bestuursovereenkomst?
    • Reactie gemeente : ja: het is 2 jaar en er kan maximaal 1 keer worden verlengd met een termijn van 1 jaar
    • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): deze termijn is onder andere ook vastgelegd in de raadsbrief
  • Wat is het maximaal aantal asielzoekers dat wordt opgevangen? In de vergunningsaanvraag gaat het over 208 bedden
    • Reactie gemeente: de bestuursovereenkomst maakt onderscheid tussen maximaal 200 personen, met een capaciteit van 220 bedden. Dit is om snijverlies op kamers op te vangen (bijvoorbeeld: kamers worden geschikt gemaakt voor 4 personen. Een moeder met 2 kinderen krijgt wellicht geen kamergenoot erbij. Dit snijverlies wordt opgevangen met extra bedden maar niet door een uitbreiding van het maximaal van 200 personen)
  • Is er inspraak op de vergunning mogelijk?
    • Reactie:
      • Niet op primaire beoordeling van de vergunningsaanvraag, bezwaren kunnen worden ingediend tijdens de inspraaktermijn van 6 weken (welke start na afgifte van de vergunning)
      • Datum van afgifte van de vergunningen is op dit moment nog niet duidelijk. De gemeente heeft beide aanvragen in behandeling genomen
      • De BOPA (afwijking van het bestemmingsplan) ligt op dit moment (16 januari 2025) voor bij de raad voor zienswijze voor een termijn van 2 weken
Veiligheid in en om locatie en nabije omgeving
  • Hoe werken COA, de gemeente en de politie samen? Wie is voor wat aanspreekpunt?
    • Politie, COA en de gemeente komen in een regulier overleg samen om af te stemmen over alle zaken op het gebied van veiligheid. Het uitgangspunt hierbij is enerzijds de veiligheid en de veiligheidsbeleving rondom het de asielopvang Stationsplein te waarborgen en dat de rust en openbare orde bewaard worden. Anderzijds dat in geval van een calamiteit, incident en/of maatschappelijke onrust de situatie weer zo snel als mogelijk normaliseert
    • Alle informatie over een (dreigend) incident komen samen en hier worden afspraken gemaakt over de coördinatie en uitvoering. Aanspreekpunt voor veiligheid binnen de noodopvang is COA. Wanneer er sprake is van de verstoring van de openbare orde en/ of maatschappelijke onrust, is de eerst en eindverantwoordelijke bestuurder de burgemeester
  • Hoe wordt de locatie beveiligd?
    • Reactie gemeente: Er is 24 uur per dag beveiliging aanwezig op de noodopvang en er zijn minimaal 3 BHV-ers te allen tijde ter plaatse
  • Wat wordt gedaan om de sociale veiligheid in de omgeving te behouden en te verbeteren?
    • Reactiegemeente: 
      • Sociale veiligheid gaat over het gevoel in de openbare ruimte veilig te zijn. We willen met de KBG hierover in gesprek zijn. Preventief gaan we in gesprek over plekken (donker, stil gelegen en dergelijke) die nu al door omwonenden zijn en nog kunnen worden voorgedragen. Een voorbeeld is het parkeerterrein onder het station, maar ook donkere plekken in parkjes in de omgeving zijn genoemd
      • Latere aanvulling gemeente (niet gedeeld in de bijeenkomst): gemeente is verantwoordelijk voor aanpassingen in de openbare ruimte en onderzoekt welke aanpassingen in de openbare ruimte kunnen worden gedaan. De KBG ontvangt hierover terugkoppeling
      • Daarnaast is, nadat de asielzoekers zijn gearriveerd, een nauwe samenwerking tussen COA, de gemeente, de politie/wijkagent en de klankbordgroep van belang om mogelijke onveiligheden in de omgeving vroegtijdig te signaleren en op te lossen. Hierin is het met elkaar delen van zorgen door omwonenden en ondernemers een belangrijke bron van informatie. Daarnaast kunnen er ook preventief acties worden ondernomen voor het behoud van de sociale veiligheid. Bijvoorbeeld, het monitoren van mogelijke groepjes van asielzoekers in de winkelstraten
  • Welke buitenruimte hebben de asielzoekers tot hun beschikking?
    • Reactie gemeente: COA krijgt een kleine buitenruimte voorbij de COA-ingang. Tijdens de avond was er onduidelijkheid over die buitenruimte en het eigenaarschap
  • Zijn er huisregels op de locatie voor de bewoners? (flip-over)
  • Hoe werken de politie, gemeente en COA samen? Hoe voorkom je ‘kastje-muur’? (flip-over)
Samenstelling groep asielzoekers
  • De bestuurlijke afspraken streven naar een evenwichtige samenstelling. Dit is vastgelegd in de bestuursovereenkomst
  • Daadwerkelijke instroom is van meerdere factoren afhankelijk, onder andere de instroom van dat moment in Ter Apel. Omdat de exacte datum dat de locatie opent nog niet duidelijk is, is nu nog niets te zeggen over de instroom. Afdeling Plaatsing bij COA bepaalt wie er komen
Voorbereiden komst asielopvang
  • COA heeft meer dan 30 jaar ervaring in de asielopvang en gebruikt deze ervaring om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de asielopvang in Voorburg. De voorbereiding focust zich initieel bijvoorbeeld op de volgende zaken:
    • Leefbaarheid en veiligheid locatie
    • Samenstellen COA team
    • Facilitaire zaken rondom de aankomst
    • Ontvangst bewoners
    • Opzetten activiteiten, meedoenbalie en dagbesteding
  • Het merendeel van de asielzoekers is te goeder trouw en komt met goede intenties, laten we dat vooral ook voor ogen houden
  • Constructieve houding van de omwonenden helpt preventief om bijvoorbeeld verveling en daardoor mogelijke overlast te voorkomen
  • We willen denken vanuit mogelijkheden en bouwen aan een community Daarbij concreet denken aan: vrijwilligerswerk, trainingen geven, sporten, samen eten, kerk, taalmaatjes etc.
  • Vraag vanuit KBG: Heeft COA budget om activiteiten op te zetten?
    • Reactie gemeente: ja er zijn mogelijkheden beschikbaar voor activiteiten. COA nodigt de omwonenden en ondernemers ook uit om mee te denken over activiteiten voor de bewoners van het asielopvang Stationsplein. In samenspraak met COA kan er dan gekeken worden wat gerealiseerd kan worden