Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Verslagen klankbordgroep asielopvang Stationsplein

De Klankbordgroep (KBG) Asielopvang Stationsplein is een adviesorgaan voor COA en de gemeente, met als doel vooruit te kijken naar de komst van de asielopvang en deze goed voor te bereiden, en na de komst van asielzoekers mee te denken over een goede integratie, veilige omgeving en regelmatig (zo vaak als nodig) te evalueren hoe het in de praktijk gaat. De verslagen van die bijeenkomsten vindt u hier.

Verslag 8 mei 2025 (concept)

Locatie en aanwezigheid
  • Locatie:Huize Swaensteyn te Voorburg
  • Opkomst klankbordgroepleden: 8 personen
  • Voorzitter opent de vergadering om 19:35 uur
  • Voorzitter sluit de vergadering om 21.20 uur
1. Opening en mededelingen

Lopende de vergadering zijn de volgende agendapunten toegevoegd: 

  • Agendapunt 3: Wijkveiligheid
  • Agendapunt 4.c: Inzet vrijwilligers
  • Agendapunt 7: Rondvraag

Er zijn 2 mededelingen:

Veiligheidsplan

  • Mede naar aanleiding van opmerkingen vanuit de klankbordgroep is het veiligheidsplan aangepast. Het college heeft het veiligheidsplan op 6 mei 2025 openbaar gemaakt met uitzondering van enkele passages.
  • Het is een document van het COA, afgestemd met de gemeente en de politie. Het is nadrukkelijk een levend document dat aangepast kan worden als ervaringen daartoe aanleiding geven.
  • De scenariomatrix en het contactenoverzicht zijn ter bescherming van de privacy van betrokkenen niet openbaar, omdat hier namen, telefoonnummers en e-mailadressen in staan.
  • Het veiligheidsplan betreft niet alleen de locatie zelf, maar ook de omgeving van de locatie.

Aanvulling op het verslag van 20 maart 2025

Na overleg met een lid van de klankbordgroep zijn er aan het verslag van de bijeenkomst van 20 maart 2025 2 passages toegevoegd. Deze zijn geel gemarkeerd in het met de agenda meegezonden verslag. 

2. Vaststellen verslag 20 maart 2025

Tekstueel/inhoudelijk

De aanvulling op het verslag van 20 maart 2025 is bij de mededelingen al aan de orde gekomen. 

Verder zijn er geen opmerkingen.

Naar aanleiding van het verslag van 20 maart 2025 zijn er vanuit de klankbordgroep 2 onderwerpen aan de orde gesteld:

Onderwerp 1: tussentijdse communicatie

  • Vanuit de klankbordgroep wordt erop aangedrongen om ook tussen de bijeenkomsten van de klankbordgroep te communiceren over zaken die van belang zijn met betrekking tot de komst van het azc. Als voorbeeld wordt de goedkeuring van de omgevingsvergunning op 10 april 2025 genoemd. De lokale pers deed hier eerder verslag van dan de gemeente, die pas na anderhalve week de gevraagde informatie kon verstrekken. 
  • Ook zou de aanvraag van de omgevingsvergunning van 27 december 2024 niet gepubliceerd zijn. Dit kan het indienen van zienswijzen belemmeren, waarmee ook beroepsmogelijkheden geschaad zouden kunnen worden. De gemeente zoekt uit waar en wanneer de aanvraag van de omgevingsvergunning is gepubliceerd (actie gemeente).

Onderwerp 2: integriteit nieuwe eigenaar pand Stationsplein 8

  1. Vanuit de klankbordgroep worden zorgen geuit over de integriteit van de nieuwe eigenaar van het betreffende pand. De gemeente is in dezen niet gehouden om een integriteitsbeoordeling openbaar bestuur (Wet Bibob) uit te voeren: een horecavergunning wordt niet aangevraagd en voor een hotel is in de gemeente Leidschendam-Voorburg geen exploitatievergunning nodig
  2. Het COA heeft wel een integriteitsbeoordeling uitgevoerd. Hieruit zou naar verluidt een mogelijk negatief oordeel naar voren zijn gekomen. Als er een hoger economisch belang is, zou dit oordeel terzijde geschoven kunnen worden, in dezen door de verantwoordelijke minister

Acties

  1. Proces Bibob - exploitatievergunning: zie bovenstaande: een exploitatievergunning is niet vereist. Actie afgesloten
  2. Toesturen KBG presentaties COA en plaatsen op website: het toesturen is gebeurd. Het plaatsen op de website stuitte op bezwaren: de presentatie voldoet niet aan de richtlijnen voor visueel gehandicapten waar de gemeente aan gehouden is. Actie afgesloten
  3. Voorstel voor onafhankelijke enquête, inventarisatie/analyse omgeving Stationsplein – uitzoeken wijkveiligheidsscans. Zie agendapunt 3, Wijkveiligheid. Actie afgesloten
  4. Toesturen KBG aangepaste werkafspraken: Dit is gebeurd. Actie afgesloten
  5. Overzicht suggesties verbetering leefomgeving maken. Zie agendapunt 5, Actielijst omgeving. Dit actiepunt is nog niet afgerond
  6. Informatiebrief voor omwonenden voorafgaand aan opening. Actie blijft staan

Met inachtneming van bovenstaande wordt het verslag van de vergadering van 20 maart 2025 goedgekeurd.

3. Wijkveiligheid

De regisseur wijkveiligheid licht toe hoe de gemeente toeziet op de veiligheid van de wijk.

In 2023 is er door bureau Ipsos in de hele gemeente Leidschendam-Voorburg een veiligheidsmonitor uitgevoerd. Op basis hiervan is een wijkanalyse gemaakt. Deze kan als nulmeting beschouwd worden om het effect van de komst van azc te kunnen bepalen. In oktober 2025 voert Ipsos een vervolgonderzoek uit. Dit moet een nieuwe veiligheidsmonitor en wijkanalyse opleveren. 

De klankbordgroep vraagt of er een specifieke buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) komt in verband met de komst van het azc. De gemeenteraad heeft hier in een motie om gevraagd. Het college heeft besloten om deze motie vooralsnog niet uit te voeren. Er zijn volgens het college voldoende boa’s bij de gemeente; aan Voorburg-West zijn 2 boa’s toegewezen. Op het moment dat het azc opengaat, zal bekeken worden of er extra inzet van boa’s nodig is; zo nodig wordt er opgeschaald.

Maandag 12 mei 2025 houdt de gemeente een schouw in de omgeving van het Stationsplein om eerder aangemelde locaties te beoordelen.

4. Stand van zaken

4a. Verbouwing en gebruik buitenruimte

De verbouwing van de door het COA gehuurde etages verloopt volgens plan. De kamers worden heringericht. Per woonetage komt er een keuken zodat de bewoners zelf kunnen koken. Ook komen er wasmachines en drogers zodat bewoners zelf hun was kunnen doen. Daarnaast wordt een zijingang gemaakt en een ruimte voor de beveiliging. Op de vierde verdieping wordt een fitnessruimte ingericht.

Het COA benadrukt nogmaals dat het op eigen risico verbouwt. Er kan nog steeds bezwaar gemaakt worden tegen de verleende omgevingsvergunning. Naar verluidt zijn er inmiddels 3 bezwaarschriften ingediend. 

De buitenruimte is momenteel erg beperkt. Er is overleg geweest met de eigenaar van het naastgelegen parkeerterrein om een aantal parkeerplaatsen te huren zodat een fatsoenlijke buitenruimte gemaakt kan worden. Vooralsnog wil deze eigenaar hier niet aan meewerken.

4b. Werkafspraken

In de Commissie Samenleving van de gemeenteraad van 12 mei 2025 worden de werkafspraken besproken. Deze staan in het raadsvoorstel ‘Wensen en bedenkingen bij de aanvullende werkafspraken met het COA opvanglocatie Stationsplein 8’. Als de commissie hiertoe besluit, komt het raadsvoorstel op de agenda van de gemeenteraad van 27 mei 2025. 

Opgemerkt wordt dat nu een andere commissie betrokken wordt bij het azc dan de commissie die betrokken was bij de BOPA en de omgevingsvergunning. En dat terwijl veiligheid juist een belangrijk thema is met betrekking tot de komst van een azc.

Er zijn zorgen over wie de toekomstige bewoners van het azc zijn. Volgens het COA komen er geen alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’s). Het COA kan zogenaamde veiligelanders niet uitsluiten, maar de kans hierop is klein. Ook wordt opgemerkt dat er in de nabijheid een grote azc komt aan de Saturnusweg in Den Haag. Dit is weliswaar in een andere gemeente, maar kan wel degelijk invloed hebben op het azc Voorburg. Naar aanleiding hiervan is er nogmaals gediscussieerd over de maatregelen die het COA neemt om voor de veiligheid in en rond het pand te zorgen. 

Tot slot dringt de klankbordgroep erop aan om duidelijk te maken waar mensen met een klacht naartoe moeten. Deze actie voor de gemeente is al toegezegd.

4c. Inzet vrijwilligers

Op 3 april 2025 is er een vrijwilligersbijeenkomst georganiseerd. Er kwamen 2 keer zoveel mensen als verwacht. 

Mensen hebben aangeboden om bijvoorbeeld taallessen te geven, uitleg te geven over openbaar vervoer, kleding te repareren, wandelingen te maken en samen te sporten. Het COA zal een lijst maken van de aangeboden activiteiten (actie COA). Verder is het plan om koppels te maken tussen bewoners van het azc en vrijwilligers. 

In het kader van de veiligheid is het belangrijk dat bewoners van het azc een band opbouwen met buurtbewoners. Het COA nodigt de gemeente en anderen ook uit om het azc te betrekken bij evenementen die sowieso worden georganiseerd, zoals de straatspeeldag op 15 juni.

5. Actielijst omgeving

De Actielijst Omgeving is besproken. De locatie viaduct onder de A12 werd niet goed geïnterpreteerd, graag opnieuw in overweging nemen.

Daarnaast is het Park Sonnenburgh nu al erg donker in de avond. Bij de eerder genoemde schouw van 12 mei 2025 van het gebied zal hier naar gekeken worden. Tevens de opslag bouwmaterialen achterzijde WZH meenemen.

6. Invulling dagbesteding

Een adequate dagbesteding is essentieel voor een goed functionerend azc. Zoals hierboven aangegeven zorgt het COA voor een lijst met door vrijwilligers aangeboden activiteiten. Die lijst wordt te zijner tijd gekoppeld aan de wensen en mogelijkheden van de bewoners. COA richt een meedoenbalie in, dit is bedoeld als brug tussen AZC en de omgeving. 

Als bewoners van het azc 6 maanden in Nederland zijn, mogen ze werken. 

7. Rondvraag

Van de rondvraag wordt geen gebruik gemaakt.

8. Volgend overleg

Half juni vindt er een volgend overleg plaats (actie gemeente).

Agendapunten kunnen zijn: 

  • Dagbesteding
  • Inrichting buitenruimte
  • Resultaten schouw en hoe die bewaakt worden
  • Communicatie naar de buurt

Verslag 20 maart 2025 (definitief)

Locatie en aanwezigheid
  • Locatie:Huize Swaensteyn te Voorburg
  • Verslag: Het Notuleercentrum
  • Opkomst klankbordgroepleden: 7 personen (en 3 afmeldingen)
  • Voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur
  • Voorzitter sluit de vergadering om 21.00 uur
1. Opmerkingen bij verslag bijeenkomst 20 februari 2025

Bij het verslag van de bijeenkomst van 20 februari zijn de volgende opmerkingen geplaatst:

  • Er ligt veel nadruk op zaken die mis kunnen gaan, terwijl er ook veel goed gaat. Dit mag ook wel genotuleerd worden
  • In de bijeenkomst van 20 februari is gevraagd of de gemeente nog een integriteitsonderzoek (Wet Bibob) uitvoert naar de nieuwe hoteleigenaar. Dit wordt aan het verslag toegevoegd. In het verslag staat verder dat het COA verantwoordelijk is voor het aanvragen van de vergunningen voor de vestiging van het asielzoekerscentrum (azc) in het hotel aan Stationsplein 8. Een lid van de klankbordgroep is van mening dat dit los moet worden gezien van de exploitatievergunning die de hoteleigenaar bij de gemeente moet aanvragen en denkt dat de gemeente naar aanleiding daarvan een Bibobonderzoek moeten uitvoeren. De gemeente zegt toe uit te zoeken hoe de procedure is (Actie gemeente).
  • In de bijeenkomst van 20 februari is de oproep gedaan om in te spreken in de gemeenteraad van 11 maart bij de behandeling van de zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) van Stationsplein 8. Deze oproep staat niet in het verslag vermeld
  • Bepaalde details over bijvoorbeeld de inrichting van de buitenruimtes zijn niet terug te vinden in het verslag. Hierover zijn per mail vragen gesteld aan de gemeente. Deze passages zijn toegevoegd aan het verslag

Met inachtneming van bovenstaande opmerkingen wordt het verslag goedgekeurd.

2. Concept Werkafspraken COA-gemeente

Het concept van de Werkafspraken is vooraf gedeeld. Ter toelichting wordt een presentatie gegeven door de gemeente en het COA. De gemeente zal de presentatie toesturen (Actie gemeente).

In de vergadering zijn onderstaande opmerkingen gemaakt bij de volgende paragrafen: 

1. Wettelijke taak COA

Geen opmerkingen

2. Communicatie

De klankbordgroep verzoekt om duidelijke communicatie waar men terecht kan als de opvang opent. De gemeente zegt toe kort voor opening een informatiebrief voor de buurt op te stellen met daarin aangegeven wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe deze bereikbaar zijn. (Actie gemeente)

Nogmaals wijst de locatiemanager van het COA erop dat zij persoonlijk toeziet op de afhandeling van alle klachten die met het azc te maken hebben.

3. Overleg COA en gemeente

Op 3 april 2025 is er een volgend overleg gepland tussen de gemeente en het COA waarbij vrijwilligers en welzijnsorganisaties uitgenodigd zijn.

4. Veiligheidsplan

Er wordt druk gewerkt aan het veiligheidsplan; zie verder agendapunt 3.

Veiligheid komt een aantal malen aan de orde:

  • De vergadering verzoekt om het volgende toe te voegen: ‘Het COA spant zich in om de overlast in de omgeving te voorkomen.’
  • Een ondernemer maakt zich zorgen dat het terras van zijn horecagelegenheid een hangplek voor asielzoekers wordt
  • Ook het nabijgelegen viaduct wordt genoemd als aandachtspunt (voorkomen dat het een hangplek wordt)
  • Een lid van de klankbordgroep vernam dat de mogelijk het tramhuisje als buitenruimte beschikbaar zou komen
  • Er wordt op gewezen dat het Stationsplein opnieuw wordt ingericht door de gemeente. Op korte termijn door onder andere het plaatsen van verrijdbare bloembakken; op langere termijn (2030) met een grootschaliger herinrichting als bekend is hoe de tramsporen gaan lopen
  • Er wordt gesuggereerd om in de buurt een (onafhankelijke) enquête of onderzoek onder omwonenden te houden om de veiligheid en gewenste aanpassingen in de omgeving in kaart te brengen. De input komt dan niet alleen uit de klankbordgroep
    De gemeente wijst erop dat de gemeente in december nog een gemeentebrede wijkveiligheidsscan heeft uitgevoerd. Wellicht zijn hierin aanknopingspunten te vinden voor de locatie rond Stationsplein 8 (Actie gemeente). 
    Het COA suggereert dat het wellicht zinvoller is om een half jaar na de opening te peilen hoe de buurt het azc ervaart. De klankbordgroep pleit voor een nulmeting.De suggestie wordt gedaan om een externe partij naar de veiligheid in de omgeving te laten kijken. COA geeft aan dat dit slechts bij uitzondering gedaan wordt. Hierop wordt opgemerkt dat de locatie van deze opvang anders is vanwege de ligging in het centrum

De locatiemanager geeft aan dat het niet de bedoeling is dat er hangplekken ontstaan. Zodra zich dergelijke situaties voordoen, roept zij op dit bij haar te melden. Zij zal er dan voor zorgen dat mensen daarop worden aangesproken.

De discussie ontlokt de vergadering de constatering dat er ook veel zaken goed gaan. Ook de positieve geluiden moeten gegeven en gehoord worden.

5. Begeleiding

Het COA geeft aan dat er nog geen enkele indicatie is over de samenstelling van de groep asielzoekers. Dat wordt pas duidelijk kort voor de opening. Actuele gebeurtenissen die dan spelen worden door het COA meegenomen in de beslissing welke asielzoekers in het azc Voorburg geplaatst worden, bijvoorbeeld sluitingen van andere locaties op dat moment. Ook voor de medewerkers van het COA is dit altijd afwachten.

De overige paragrafen uit de Werkafspraken gaven geen aanleiding tot opmerkingen.

3. Veiligheidsplan

Het Veiligheidsplan is nog in ontwikkeling. Het plan zelf is niet openbaar, juist om de veiligheid niet in gevaar te brengen. Overigens zal het veiligheidsplan in ontwikkeling blijven, omdat de veiligheidssituatie in en rond het azc aanleiding kan zijn om het plan bij te stellen.

Het COA heeft een presentatie gemaakt waarin het veiligheidsplan wordt toegelicht. Deze presentatie is wel openbaar. De gemeente zal de presentatie op de website van de gemeente plaatsen (Actie gemeente).

Naar aanleiding van de presentatie zijn de volgende opmerkingen gemaakt:

  • ROV betekent Regeling Onthoudingen & Verstrekkingen. Deze regeling maakt onderdeel uit van de huisregels en kan worden toegepast om het gedrag van asielzoekers te sturen
  • Het COA hanteert als definitie van overlast ‘ongewenst gedrag dat leidt tot een gevoel van onveiligheid’. Dat is dus een veel bredere definitie dan bijvoorbeeld ‘een strafbaar feit’
  • Locatiemanagers van het COA in de regio hebben een piketdienst. Dat betekent dat er te allen tijde een locatiemanager van het COA aanspreekbaar is
4. Stand van zaken (vergunningentraject en verdere voorbereidingen)

Vergunningentraject

BOPA

De gemeenteraad heeft 11 maart positief advies gegeven op BOPA-aanvraag van Stationsplein 8. Hierbij zijn 3 moties aangenomen:

  • Leg einddatum opvang asielzoekers juridisch vast
    Hierin wordt het college opgedragen om de einddatum vast te leggen in de BOPA
  • Duidelijke afspraken vastleggen
    Dit betreft onder andere het continueren van de klankbordgroep gedurende de gehele opvangperiode, een gemeentelijk meldpunt, een vaste BOA en het gebruik van specifieke plekken rond de opvanglocatie door de asielzoekers
  • Mogelijkheden voor sociale activiteiten asielzoekers

Het college komt nog met een reactie op de moties. Vooruitlopend hierop zijn er al punten meegenomen in de concept Werkafspraken.

Bouwvergunning

De bouwvergunning is nog niet rond. Het wachten is onder andere op het advies van de brandweer. Zodra de bouwvergunning is verleend start het COA met de verbouwing.

Verdere voorbereidingen

  • Werkafspraken
    De aangepaste Werkafspraken zullen met de notulen meegestuurd worden (Actie gemeente). Ze zullen aan de gemeenteraad voorgelegd worden
  • De lijst met potentieel onveilige plekken wordt nog nader bekeken door de gemeente en waar nodig aangevuld (Actie gemeente)
  • Over 6 weken wordt een volgende klankbordgroepbijeenkomst gepland (Actie gemeente)
5. Rondvraag

Er waren geen vragen voor de rondvraag.

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering om 21:00 uur.

Verslag 20 februari 2025 (definitief)

Algemeen

Locatie en aanwezigheid
  • Locatie: Huize Swaensteyn te Voorburg
  • Verslag: Het Notuleercentrum
  • Opkomst klankbordgroepleden: 8 personen
  • Voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur
  • Voorzitter sluit de vergadering om 21.30 uur
Samenvatting bijeenkomst 16 januari 2025

De samenvatting geeft geen aanleiding tot verdere vragen of opmerkingen.

Wel hechten 2 bewoners eraan om duidelijk te maken dat niet alle vragen zijn beantwoord en dat het in dezen uitsluitend over Voorburg gaat en niet over Leidschendam.

Vergunningentraject

Stand van zaken

Er lopen 2 vergunningentrajecten. Naast de vergunning voor de verbouwing wordt er ook een vergunning aangevraagd om de huidige bestemming van het hotel aan te passen, een zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). De BOPA-vergunningsaanvraag is 18 februari besproken tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad. Het streven is om in de raad van 11 maart het raadsvoorstel te agenderen. In de loop van maart kan de gemeente dan naar verwachting de BOPA-vergunning afgeven, waarna er een reguliere bezwaartermijn begint. Het COA kan direct na de vergunningverlening starten met de werkzaamheden; dus terwijl de bezwaartermijn nog loopt, maar wel op eigen risico. In de klankbordgroep wordt een oproep gedaan om in te spreken tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Nogmaals wordt duidelijk gemaakt dat de nu ingediende BOPA-vergunning conform de bestuursovereenkomst voor 2 jaar geldig is. De bestuursovereenkomst laat ruimte voor een verlenging van 1 jaar, maar een voorstel voor de een verlenging wordt in ieder geval voorgelegd aan de gemeenteraad conform de reguliere procedure voor een nieuwe vergunningsaanvraag.

Ook het maximale aantal asielzoekers is aan de orde geweest: 200. Dit aantal ligt vast in de bestuursovereenkomst welke juridisch bindend is.

Het huidige hotel aan Stationsplein 8 wordt zodanig verbouwd dat de verdiepingen 4 tot en met 9 gehuurd kunnen worden door het COA. Het COA is verantwoordelijk voor de huurovereenkomst. De 1e 3 verdiepingen blijven de hotelfunctie behouden. Er komt een aparte zijingang voor de asielzoekers. Deze ingang wordt permanent bewaakt, zodat iedereen die in- of uit gaat gezien wordt. Ook binnen het gebouw worden de hotelgasten gescheiden van de asielzoekers.  

Bestuursovereenkomst en (concept)werkafspraken

Inzicht geven in documenten. Wat leggen we waar vast?

De bestuursovereenkomst ligt vast. De werkafspraken moeten nog wel worden vastgesteld. In de vergadering zijn de onderwerpen van concept-werkafspraken uitgedeeld. In het eerstvolgend overleg gaan we verder in op de concept werkafspraken. Deze werkafspraken zullen vervolgens via het college aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Hiervoor wordt de zogenaamde wensen-en-bedenkingen-procedure gevolgd. Aansluitend kan het college de werkafspraken vaststellen. De verwachting is dat de gehele procedure tot mei van dit jaar zal duren. De werkafspraken zijn bindend en zijn gekoppeld aan de bestuursovereenkomst. Het nog op te stellen veiligheidsplan maakt hier onderdeel van uit. 

Toelichting op de veiligheidsaspecten

Samenstelling doelgroep

Er wordt ingezet op een evenwichtige samenstelling van de asielzoekers. Dit is vastgelegd in de bestuursovereenkomst.

Er is op dit moment niets te zeggen over de samenstelling van de doelgroep. Dit is afhankelijk van de situatie in Ter Apel en Budel op het moment dat de asielzoekers naar het asielzoekerscentrum (AZC) Voorburg overgeplaatst kunnen worden. De afdeling Plaatsing (COA) bepaalt de instroom. 

Rolverdeling tussen COA, gemeente en politie

COA is verantwoordelijk voor de veiligheid in het gebouw. De politie wordt ingeschakeld als de openbare orde in het gedrang komt en als er sprake is van strafbare feiten. Verder zijn de wijkagent  en de wijkboa betrokken bij het AZC. Er komen geen extra agenten of boa’s, het gaat hier om reguliere inzet.

De gemeente gaat over de leefbaarheid. Hiervoor worden de buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) ingezet. 

Bereikbaarheid en klachten

Over bereikbaarheid en klachten komt nog aparte informatie. In zijn algemeenheid geldt dat overlast gemeld kan worden bij de gemeente; openbare ordeverstoringen en strafbare feiten bij de politie. De COA locatie is vanaf ingebruikname 24 uur per dag bereikbaar voor vragen, meldingen en klachten uit de omgeving. Door het COA wordt een telefoonnummer en e-mailadres opengesteld. Alle klachten worden zorgvuldig opgepakt en afgehandeld onder verantwoordelijkheid van de locatiemanager van het COA. Er is een piketdienst ingericht voor incidenten met een grote impact. Indien nodig schakelt het COA met de politie voor inzet op de locatie.

Voorgesteld wordt om het aantal overlastmeldingen op de agenda van de klankbordgroep te zetten. 

Algemene veiligheidsmaatregelen

Er wordt gewerkt aan een veiligheidsplan. Onderdelen hierin zijn een cameraplan, een eigen zij-ingang voor de asielzoekers, 24 uur een beveiliger bij de entree, elke nacht 3 beveiligers,  

Het COA heeft 24/7 een voldoende bemenste, adequate en ter zake geoefende BHV organisatie op de locatie paraat. Dit staat vastgelegd in het bedrijfsnoodplan. Ook het beveiligingsbedrijf levert BHV’ers en ploegleiders op vraag van het COA. Er is 24/7 een BHV ploegleider op locatie aanwezig vanuit het beveiligingsbedrijf. De communicatieadviseurs van het COA kennen een piketdienst voor het geval er buiten werktijden incidenten zijn met impact op de omgeving. De bereikbare dienst maakt de inschatting of het nodig is om deze in te schakelen.

Het COA stelt het veiligheidsplan op. Dit plan is niet openbaar, juist om de veiligheid niet in gevaar te brengen. De verantwoordelijke wethouder heeft wel gevraagd om het plan vertrouwelijk te delen met de gemeenteraad, dit is aan COA. Het COA wil transparant zijn op relevante onderwerpen naar alle partijen. De raad kan eventueel vertrouwelijk het veiligheidsplan inzien. 

Maatregelenbeleid COA bij incidenten

Het COA hanteert huisregels. Bij overtredingen van de huisregels kunnen maatregelen worden opgelegd conform COA beleid. Als gesprekken over gedragsverandering niet helpen kunnen boetes opgelegd worden, in uitzonderlijke situaties volgt tijdelijke of definitieve overplaatsing naar een andere locatie. 

Preventie/algemeen (huisregels COA, dagbesteding en vrijwilligerswerk, school)

Om incidenten en overlast te voorkomen, is het belangrijk dat de asielzoekers iets kunnen doen, zoals vrijwilligerswerk. In maart (begin april) wordt er een bijeenkomst georganiseerd voor instellingen en vrijwilligers in Voorburg die kunnen helpen met de invulling van activiteiten voor de asielzoekers.

Verder kunnen de bewoners zich vrij bewegen en ze zullen dus ook naar buiten, naar winkels en horeca gaan. Met het ter beschikking gestelde leefgeld kunnen ze boodschappen doen en voor zichzelf koken in het AZC. In het gebied waarin het Hotel/AZC is gevestigd loopt het Buurtpreventieteam Voorburg-West l. Zij zijn net als andere buurtpreventieteams in Leidschendam-Voorburg de extra ogen en oren in de wijk. 

Hoe gaat het COA om met de veiligheid van bewoners van de opvang

De ervaring is dat de meeste incidenten zich in het AZC zelf voordoen. Het maatregelenbeleid, een zinvolle dagbesteding en een goed contact met de asielzoekers moeten de basis leggen voor een veilige woonomgeving voor de bewoners van de opvang.

Het COA zal voorafgaand aan de opening van het AZC een open dag organiseren voor de direct omwonenden.  

Er is een korte toelichting gegeven op de indeling van het pand. Per verdieping komt een recreatieruimte ter grootte van een hotelkamer en daarnaast zijn er nog 2 andere ruimtes voor recreatie. COA is nog op zoek naar een geschikte eigen buitenruimte, die is er nu nog niet. Een aantal leden geeft aan dat een eigen buitenruimte wat onrust weg kan nemen. 

Financiering

Financiering

Er zijn vragen gesteld over de financiering van een pand naar aanleiding van een debat in een commissie van de gemeenteraad eerder deze week. Tijdens het debat werd vermeld dat de nieuwe eigenaar de aankoop van het pand gefinancierd zou hebben met middelen van het COA. Tevens werd de vraag opgeworpen of er onderzoek is gedaan naar de hoteleigenaar.

Het COA heeft, conform het geldende beleid, onderzoek verricht naar de hoteleigenaar en een huurovereenkomst gesloten per januari 2025. De betalingsverplichtingen uit deze overeenkomst worden door het COA nagekomen vanaf het moment dat de bouwvoorbereidingen starten (januari 2025). Er is géén sprake van een lening aan de eigenaar, noch is er beslag gelegd op de middelen die het COA uitkeert.

De vraag wordt gesteld of de gemeente een Bibob onderzoek uitvoert naar aanleiding van een verandering in het eigenaarschap van het hotel.  

Wat willen we graag ophalen

Welke plekken zijn een aandachtspunt?

Reeds bekend zijn het parkje, het Stationsplein, Opa’s Veldje en de Herenstraat. 

Welke suggesties zijn er voor aanpassingen in de omgeving

Eenieder wordt gevraagd of er nog meer aandachtspunten zijn en of er suggesties zijn voor aanpassingen in de omgeving. Die kunnen dan in de volgende bijeenkomst besproken worden.

Een buurtbewoner wijst erop dat er nu al incidenteel overlast is op het Stationsplein en rond scholen. Alle toekomstige overlast kan dus niet automatisch toegeschreven worden aan de komst van het AZC.

Een buurtbewoner geeft aan dat hij zich zorgen maakt dat het park niet te beveiligen is. Een andere buurtbewoner merkt op dat het mogelijk veiliger wordt als er meer aanloop is op het stationsplein. 

Volgende bijeenkomst

Locatiesuggesties?

Als er behoefte is aan een andere locatie dan de huidige in Huize Swaensteyn, kan dat meegenomen worden.

De volgende klankbordgroep wordt over 2 à 3 weken georganiseerd, wederom op een donderdagavond.

Verslagen eerdere bijeenkomsten

Oude verslagen van de KBG kunt u teruglezen in het archief.