Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Aangepaste parkeerregels om parkeeroverlast tegen te gaan en herinrichting Voorburg-Noord noord mogelijk te maken

Vandaag
Algemeen nieuws
Schets hoe de straten in Voorburg-Noord noord eruit zouden kunnen zien

Om van Voorburg-Noord noord een toekomstbestendige buurt te maken die beter aansluit bij de wensen van de bewoners, is het nodig dat de gemeente een aantal aanpassingen op het gebied van verkeer en vervoer doorvoert. Hoewel maar de helft van de huishoudens een auto heeft, nemen auto’s toch een groot deel van de openbare ruimte in. Dat gaat ten koste van andere belangrijke functies, zoals ruimte om te fietsen, spelen, elkaar te ontmoeten of meer groen in de buurt.

Door parkeren voor mensen van buiten de buurt te ontmoedigen, komt er meer ruimte vrij voor andere functies in de wijk zoals spelen, fietsparkeren en groen. Parkeerplekken voor de buurtbewoners zelf zijn ook eerder beschikbaar. De gemeente wil daarnaast mobiliteitshubs inzetten met onder andere deelvervoer, de wandel- en fietsmogelijkheden verbeteren en de Van Wateringelaan inrichten als 30 km/uur straat. Op deze manier wordt de openbare ruimte beter verdeeld en sluit het gebruik ervan beter aan op wat buurtbewoners willen.

Parkeermaatregelen

De gemeente past onder andere de tijden voor parkeren in de bestaande blauwe zone aan. Vanaf eind dit jaar mogen auto’s zonder parkeerontheffing dagelijks tussen 8:00 uur ‘s ochtends en middernacht maximaal 1 uur in de buurt parkeren. Ook wil de gemeente vanaf eind dit jaar maximaal 800 parkeerontheffingen uitgeven aan buurtbewoners. Buurtbewoners die nu 2 ontheffingen hebben kunnen deze houden, voor nieuwe bewoners geldt straks maximaal 1 ontheffing per huishouden. Buurtbewoners krijgen een maximaal aantal ‘parkeeruren’ voor bezoekers. Bij de herinrichting van de buurt komen er extra fietsenstallingen en deelauto’s in de buurt. Als door deze maatregelen de parkeerdruk in de buurten rondom Voorburg-Noord noord toeneemt, neemt de gemeente ook daar maatregelen. 

Hoge parkeerdruk auto én fiets

Wethouder Jeffrey Keus: “Voorburg-Noord noord ligt op een unieke plek: direct naast intercitystation Den Haag Laan van NOI - een knooppunt van trein, metro, tram en bus. Door de parkeerregels aan te passen houden we vreemdparkeerders buiten en verlagen we de parkeerdruk in de buurt. Daarnaast zetten we in op mobiliteitshubs en maken we ruimte voor goede fietsparkeerplaatsen.”

Wethouder Marcel Belt: “Tegelijk ontstaat hierdoor ruimte voor andere functies in de buurt waar inwonersbehoefte aan hebben, zoals spelen, sporten, ontmoeten en meer bomen. Deze wensen hebben inwoners gedeeld tijdens de verschillende bijeenkomsten voor de onlangs vastgestelde Buurtvisie voor Voorburg-Noord noord. Zo werken we samen met de bewoners aan een leefbare, groene, gezonde toekomstbestendige buurt, waarin het prettig wonen, werken en verblijven is.”

Voorburg-Noord noord opnieuw ingericht

In meerdere straten van Voorburg- Noord noord is het riool aan vervanging toe. Dit moet gemiddeld eens in de 80 jaar gebeuren en heeft veel impact voor de omwonenden want de hele straat moet open. Dit biedt een unieke kans om alle straten en pleinen meteen opnieuw in te richten. Samen met bewoners en anderen die regelmatig in de buurt werken of verblijven is een buurtvisie opgesteld, met daarin de uitgangspunten voor de herinrichting. Onlangs heeft de gemeenteraad deze buurtvisie vastgesteld. 

De komende periode wordt via straatexperimenten getest of enkele wensen en ideeën die in de buurtvisie staan, in de praktijk ook echt werken. Vanaf de 2e helft van 2025 wordt samen met inwoners een ontwerp voor de straten en pleinen gemaakt. Deze ontwerpen zijn naar verwachting in de tweede helft van 2026 klaar. Hierna kiest de gemeente een aannemer die de herinrichting kan uitvoeren. Vanaf 2027 worden de werkzaamheden in verschillende fases uitgevoerd.