Parkeermaatregelen Mall of The Netherlands
Goed om te weten
- Parkeeroverlast wordt niet alleen veroorzaakt door de Mall. Ook het verkeer naar ziekenhuis, politiebureau, gebedshuizen, sport – en andere voorzieningen dragen daaraan bij
- Draagvlak bij de bewoners voor de uitwerking van parkeermaatregelen is voor het college belangrijk, voor de uitwerking van parkeermaatregelen. In mei 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders een plan van aanpak en een participatietraject goedgekeurd. In het 2e kwartaal van 2025 wordt een draagvlakmeting uitgevoerd onder bewoners, ondernemers en organisaties in de omliggende buurten. Bewoners mogen daarmee zelf hun mening geven over de parkeermaatregelen
De gemeente kan 2 middelen toepassen tegen parkeeroverlast:
Optie 1: Parkeren voor vergunninghouders
- Is mogelijk in straten met enkel woningen
- Dit betekent dat enkel bewoners met een parkeervergunning en hun bezoekers nog mogen parkeren in deze straten
Optie 2: Blauwe zones
- Zijn mogelijk rondom buurtwinkels, scholen, gebedshuizen of andere organisaties
- In een blauwe zone mag iedereen voor een korte tijdsduur parkeren met een blauwe parkeerschijf
Planning
Het uitwerken van de parkeermaatregelen zal 2 jaar in beslag nemen. Dat is nodig om de regels via een parkeerverordening aan te passen én samen met de omgeving tot een aanpak te komen. In 2024 zijn we gestart met de voorbereiding: het samenstellen van een Werkgroep Parkeren met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit de buurt.
In 2025 zetten we de volgende stappen:
- Vaststellen van de regels en randvoorwaarden om vergunningszones mogelijk te maken. In de huidige regelgeving is al ruimte voor (meer) blauwe zones
- Digitale raadpleging voor alle huishoudens in de 9 buurten. Inwoners kunnen hierin aangeven wat ze in hun straat of buurt belangrijk vinden
- College besluit eind 2025 welke maatregelen in welke buurten worden genomen, op basis van de resultaten van het participatietraject
Overzichtkaart betrokken buurten bij parkeerproblematiek Mall of the Netherlands
In 2026 starten we met het invoeren van de parkeermaatregelen in de 9 buurten rond de Mall:
- De Heuvel
- De Zijde
- Park Veursehout
- Via Verdi
- Essensteijn-Gaarden
- Essensteijn-Weiden
- Verzetsheldenwijk
- Raadhuiskwartier
- Amstelwijk
Werkgroep Parkeren
Ongeveer 50 inwoners uit 9 buurten rond de Mall hebben in overleg met de gemeente een Werkgroep Parkeren opgericht. Zij helpen de gemeente om tot goede regels en randvoorwaarden in de 9 buurten te komen. Bijvoorbeeld door mee te denken over de inhoud van de draagvlakmeting. Alle inwoners uit de 9 buurten kunnen daar in het 2e kwartaal van 2025 aan meedoen.
Achtergrondinformatie
Parkeeronderzoek 2021-2022
- In juli 2021 en januari 2022 zijn er parkeeronderzoeken gedaan. De centrale vraag daarbij was welke parkeerproblemen er spelen en welke mogelijkheden men zag om eventuele overlast door de Mall tegen te gaan
- Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat bewoners die dichtbij de Mall wonen meer overlast ervaren dan bewoners in andere buurten
- Er is draagvlak voor vergunningparkeren als ook voor blauwe zones, afhankelijk van de ervaren parkeeroverlast. Het draagvlak neemt ook toe
- Omwonenden hebben aangegeven dat ze handhaving van maatregelen belangrijk vinden. Zij geven aan dat er op dit moment niet of nauwelijks wordt gehandhaafd op parkeerovertredingen
Bewoners hebben in de klankbordgroep aangegeven dat zij vanwege de parkeerdruk willen dat er parkeerregulering wordt ingevoerd in combinatie met voldoende handhaving.