Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Parkeermaatregelen Mall of The Netherlands

Bewoners ervaren regelmatig parkeeroverlast. Dat heeft invloed op de bereikbaarheid en de leefbaarheid in Leidschendam. Parkeeroverlast willen we aanpakken samen met inwoners. Het uitwerken van slim parkeerbeleid heeft prioriteit.

Inloopbijeenkomsten en digitaal onderzoek

Gehighlighte tekst: De gemeente organiseerde 4 inloopbijeenkomsten over parkeren in de buurten rond de Mall. Hier waren medewerkers van de gemeente aanwezig die uw vragen konden beantwoorden of u meer konden vertellen over een online onderzoek.

  • Donderdag 26 juni – Raadhuisplein 1, 17:00 tot 21:00 uur
  • Dinsdag 1 juli – Raadhuisplein 1, 17:00 tot 21:00 uur
  • Donderdag 3 juli – Fletcher Hotel, Weigelia 22,  17:00 tot 21:00 uur
  • Dinsdag 8 juli – Kruisheuvelkerk, Burgemeester Roeringlaan 6, 17:00 tot 21:00 uur

Woont u in een van de 9 buurten rond de Mall? Doe mee aan het digitale onderzoek over parkerenexterne-link-icoon. Dit kan tot en met 23 juli 2025.

  • Heeft u een brief met code (buurt) ontvangen? Vul de code dan online in
  • Woont u in een andere buurt? Ook zonder code kunt u meedoen

Goed om te weten

  • Parkeeroverlast wordt niet alleen veroorzaakt door de Mall. Ook het verkeer naar ziekenhuis, politiebureau, gebedshuizen, sport – en andere voorzieningen dragen daaraan bij
  • Inwoners, ondernemers en organisaties uit de 9 buurten rond de Mall (zie kaart op deze webpagina) zijn uitgenodigd om mee te doen aan een onderzoek. Via een online vragenlijst kunnen zij aangeven hoe zij denken over vergunningparkeren en welke spelregels daarbij belangrijk zijn. Bijvoorbeeld voor bewoners, bezoekers, klanten, collega’s, leerlingen of verenigingen. Dit onderzoek loopt vanaf 25 juni tot en met 23 juli

De gemeente kan 2 middelen toepassen tegen parkeeroverlast: 

Optie 1: Parkeren voor vergunninghouders 

  • Is mogelijk in straten met enkel woningen
  • Dit betekent dat enkel bewoners met een parkeervergunning en hun bezoekers nog mogen parkeren in deze straten
Vergunningparkeren: alleen parkeren met parkeervergunning

Optie 2: Blauwe zones

  • Zijn mogelijk rondom buurtwinkels, scholen, gebedshuizen of andere organisaties
  • In een blauwe zone mag iedereen voor een korte tijdsduur parkeren met een blauwe parkeerschijf
Blauwe zone: iedereen mag parkeren maar enkel in bepaalde periode of met parkeerontheffing

Planning en overzichtskaart

Het uitwerken van de parkeermaatregelen zal 2 jaar in beslag nemen. Dat is nodig om de regels via een parkeerverordening aan te passen én samen met de omgeving tot een aanpak te komen. In 2024 zijn we gestart met de voorbereiding: het samenstellen van een Werkgroep Parkeren met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit de buurt.

In 2025 zetten we de volgende stappen:

  1. Vaststellen van de regels en randvoorwaarden om vergunningszones mogelijk te maken. In de huidige regelgeving is al ruimte voor (meer) blauwe zones
  2. Digitale draagvlakmeting voor alle huishoudens in de 9 buurten. Inwoners kunnen hierin aangeven wat ze in hun straat of buurt belangrijk vinden
  3. College besluit eind 2025 welke maatregelen in welke buurten worden genomen, op basis van de resultaten van het participatietraject
Plattegrond wijken rondom de Mall

Overzichtkaart betrokken buurten bij parkeerproblematiek Mall of the Netherlands

In 2026 starten we met het invoeren van de parkeermaatregelen in de 9 buurten rond de Mall:

  1. De Heuvel
  2. De Zijde
  3. Park Veursehout
  4. Via Verdi
  5. Essensteijn-Gaarden
  6. Essensteijn-Weiden
  7. Verzetsheldenwijk en Damsigt
  8. Raadhuiskwartier
  9. Amstelwijk

Werkgroep Parkeren

Ongeveer 50 inwoners uit 9 buurten rond de Mall hebben in overleg met de gemeente een Werkgroep Parkeren opgericht. Zij helpen de gemeente om tot goede regels en randvoorwaarden in de 9 buurten te komen. Bijvoorbeeld door mee te denken over de inhoud van de draagvlakmeting. Alle inwoners uit de 9 buurten kunnen daar in het 2e kwartaal van 2025 aan meedoen.

Achtergrondinformatie

Parkeeronderzoek 2021-2022
  • In juli 2021 en januari 2022 zijn er parkeeronderzoeken gedaan. De centrale vraag daarbij  was welke parkeerproblemen er spelen en welke mogelijkheden men zag om eventuele overlast door de Mall tegen te gaan
  • Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat bewoners die dichtbij de Mall wonen meer overlast ervaren dan bewoners in andere buurten 
  • Er is draagvlak voor vergunningparkeren als ook voor blauwe zones, afhankelijk van de ervaren parkeeroverlast. Het draagvlak neemt ook toe
  • Omwonenden hebben aangegeven dat ze handhaving van maatregelen belangrijk vinden. Zij geven aan dat er op dit moment niet of nauwelijks wordt gehandhaafd op parkeerovertredingen

Bewoners hebben in de klankbordgroep aangegeven dat zij vanwege de parkeerdruk willen dat er parkeerregulering wordt ingevoerd in combinatie met voldoende handhaving.