Parkeermaatregelen Mall of The Netherlands
Goed om te weten
Parkeeroverlast wordt niet alleen veroorzaakt door de Mall. Ook verkeer naar ziekenhuis, politiebureau, gebedshuizen, sport – en andere voorzieningen dragen daaraan bij
De gemeente kan 2 middelen toepassen tegen parkeeroverlast:
Optie 1: Parkeren voor vergunninghouders
- Is mogelijk in straten met enkel woningen
- Dit betekent dat enkel bewoners met een parkeervergunning en hun bezoekers nog mogen parkeren in deze straten
Optie 2: Blauwe zones
- Zijn mogelijk rondom buurtwinkels, scholen, gebedshuizen of andere organisaties
- In een blauwe zone mag iedereen voor een korte tijdsduur parkeren met een blauwe parkeerschijf
Vergunningparkeren in 8 buurten rond de Mall
Voor het vergunningparkeren is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een verordening vaststelt. Die verordening is geldig voor de gehele gemeente. Een regeling met vergunningparkeren is pas geldig, zodra het college een aanwijsbesluit heeft genomen. Daarin staat waar en op welke dagen en tijdstippen de regeling geldt. De tarieven en kaders voor invoering worden vastgesteld in de verordening.
Het college stelt voor de buurten rondom de Mall één optie voor, namelijk vergunningparkeren in combinatie met op beperkte schaal blauwe zones.
Toekomst parkeren bij de Mall
De Mall is van plan om in de toekomst betaald parkeren in te voeren op de eigen parkeerterreinen. De gemeente is hierover in gesprek met de eigenaar, Unibail Rodamco Westfield (URW). Omdat het nu al erg druk is op zaterdagen, zondagen en feestdagen, wil de gemeente eerder maatregelen nemen. Veel bezoekers parkeren dan in omliggende wijken. Om dat te voorkomen wordt gekeken naar vergunningparkeren, zodat alleen bewoners, hun bezoekers en lokale werknemers daar kunnen parkeren.
De gemeente bespreekt met URW ook hoe de bereikbaarheid van het gebied verbeterd kan worden en hoe de kosten daarvan worden verdeeld. De parkeerterreinen en -garages (P1 t/m P5) zijn eigendommen van URW, die ze zelf beheert en onderhoudt.
URW kan niet worden verplicht om extra parkeerplaatsen te bouwen. De huidige 4.000 parkeerplaatsen voldoen aan de vergunning die in 2016 is verleend. Wanneer betaald parkeren precies wordt ingevoerd, is nog niet bekend. URW moet hiervoor eerst een formeel verzoek indienen bij het college, dat vervolgens een besluit neemt en dit aan de gemeenteraad voorlegt.
Daarnaast werkt de gemeente aan een bewaakte, deels overdekte fietsenstalling op de hoek van de Burgemeester Banninglaan en Heuvelweg. Deze wordt naar verwachting in 2026 geopend. URW bekijkt ook mogelijkheden om het aantal fietsvoorzieningen rond de Mall verder uit te breiden.
Participatie
De gemeente werkt samen met een werkgroep van bewoners uit de buurten rond de Mall. Zij dachten mee over de aanpak van de parkeerproblemen en mogelijke oplossingen.
In juni 2025 ontvingen 5.850 huishoudens en organisaties een uitnodiging om mee te doen aan een online draagvlakmeting over vergunningparkeren. Ruim 1.700 bewoners reageerden – een hoge en representatieve respons van 29%.
Invoering vergunning parkeren
De gemeenteraad neemt op basis van de resultaten eind 2025 een besluit over in welke buurten, op welke dagen en binnen welke tijdvakken vergunningparkeren wordt ingevoerd. Daarbij kijkt de gemeente naar drie punten:
- Draagvlak: hoeveel bewoners steunen vergunningparkeren?
- Proportionaliteit: hoe hoog is de parkeerdruk en waardoor wordt die veroorzaakt?
- Samenhang: hoe voorkomen we dat parkeren verschuift naar andere straten?
Het vergunningparkeren wordt uiterlijk 1 september 2026 ingevoerd. De gemeente bereidt dit zorgvuldig voor, onder andere door de inzet van scanauto’s en het organiseren van vergunningverlening.
Vergunningparkeren geldt op zaterdagen en feestdagen van 10:00 tot 20:00 uur, en op zondag van 12:00 tot 18:00 uur. Op drukke dagen zoals Black Friday of rond Sinterklaas geldt geen vergunningplicht. Dat komt doordat regels over vergunninggebieden helder en vast moeten zijn. Op zulke dagen zet de gemeente samen met de Mall andere maatregelen in, zoals betere verwijzing naar de parkeergarages of het stimuleren van fiets- en Ov-gebruik.
De gemeente blijft het gebruik van parkeerplaatsen goed monitoren met data van scanauto’s. Zo kan worden gevolgd of de maatregel werkt en waar eventueel bijsturing nodig is.
Handhaving
De handhaving gebeurt met scanauto’s in vergunninggebieden en handmatig in blauwe zones. Bewoners ontvangen ongeveer een maand voor de invoering van het vergunningparkeren informatie over hoe zij een vergunning kunnen aanvragen. De gemeente helpt ook bewoners die minder digitaal vaardig zijn.
De gemeente blijft het gebruik van parkeerplaatsen goed monitoren met data van scanauto’s. Zo kan worden gevolgd of de maatregel werkt en waar eventueel bijsturing nodig is.
Bewoners, bezoekers en werkgevers
Vergunningparkeren betekent dat alleen inwoners en lokale ondernemers met een vergunning mogen parkeren. Bezoekers kunnen parkeren via een urensaldo op kenteken. Rond sportparken kan in de toekomst een sportvergunning worden ingevoerd voor werknemers.
Het basistarief voor een parkeervergunning wordt naar verwachting € 30,- per jaar. Een bezoekersvergunning kost € 20,- voor 200 uur. Er komt ook een speciale regeling voor thuiszorg en mantelzorg. De gemeenteraad neemt eind 2025 het definitieve besluit over de tarieven.
Huishoudens kunnen voor meerdere auto’s vergunningen aanvragen, elk tegen hetzelfde tarief. Ook bewoners met een oprit of eigen parkeerplaats kunnen een vergunning aanvragen.
De maatregel geldt op zaterdagen, zondagen en feestdagen van 10:00 tot 20:00 uur. Op drukke dagen zoals Black Friday of rond Sinterklaas geldt geen vergunningplicht. Dat komt doordat regels over vergunninggebieden helder en vast moeten zijn. Op zulke dagen zet de gemeente samen met de Mall andere maatregelen in, zoals betere verwijzing naar de parkeergarages of het stimuleren van fiets- en OV-gebruik.
Rondom winkels, sportvoorzieningen en gebedshuizen komen blauwe zones, waar bezoekers maximaal twee uur kunnen parkeren. Zo blijven deze plekken bereikbaar en ontstaat er geen ‘gat’ in het parkeerbeleid.
Voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart komt een aparte, betaalbare vergunning, waarmee ook in vergunninggebieden kan worden geparkeerd.
Vergunningparkeren in andere buurten
In Voorburg-Noord en Voorburg-West wil de gemeente vooral parkeerders uit Den Haag weren. Ook is in sommige straten de parkeerdruk hoog door het aantal auto’s van bewoners zelf. Vergunningparkeren kan helpen om deze problemen aan te pakken. Mocht in de toekomst voor vergunningparkeren worden gekozen, dan houdt de gemeente uiteraard rekening met de bereikbaarheid van winkels en bedrijven.
Planning
Het uitwerken van de parkeermaatregelen zal 2 jaar in beslag nemen. Dat is nodig om de regels via een parkeerverordening aan te passen én samen met de omgeving tot een aanpak te komen. In 2024 zijn we gestart met de voorbereiding: het samenstellen van een Werkgroep Parkeren met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit de buurt.
In 2025 zetten we de volgende stappen:
- Vaststellen van de regels en randvoorwaarden om vergunningszones mogelijk te maken. In de huidige regelgeving is al ruimte voor (meer) blauwe zones
- Digitale draagvlakmeting voor alle huishoudens in de 9 buurten. Inwoners kunnen hierin aangeven wat ze in hun straat of buurt belangrijk vinden
- College besluit eind 2025 welke maatregelen in welke buurten worden genomen, op basis van de resultaten van het participatietraject
In 2026 starten we met het invoeren van de parkeermaatregelen in de 9 buurten rond de Mall:
- De Heuvel
- De Zijde
- Park Veursehout
- Via Verdi
- Essensteijn-Gaarden
- Essensteijn-Weiden
- Verzetsheldenwijk en Damsigt
- Raadhuiskwartier
- Amstelwijk
Overzichtkaart betrokken buurten bij parkeerproblematiek Mall of the Netherlands
Werkgroep Parkeren
Ongeveer 50 inwoners uit 8 buurten rond de Mall hebben in overleg met de gemeente een Werkgroep Parkeren opgericht. Zij helpen de gemeente om tot goede regels en randvoorwaarden in de 8 buurten te komen. Bijvoorbeeld door mee te denken over de inhoud van de draagvlakmeting. Alle inwoners uit de 8 buurten kunnen daar in het 2e kwartaal van 2025 aan meedoen.
Achtergrondinformatie
Parkeeronderzoek 2021-2022
- In juli 2021 en januari 2022 zijn er parkeeronderzoeken gedaan. De centrale vraag daarbij was welke parkeerproblemen er spelen en welke mogelijkheden men zag om eventuele overlast door de Mall tegen te gaan
- Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat bewoners die dichtbij de Mall wonen meer overlast ervaren dan bewoners in andere buurten
- Er is draagvlak voor vergunningparkeren als ook voor blauwe zones, afhankelijk van de ervaren parkeeroverlast. Het draagvlak neemt ook toe
- Omwonenden hebben aangegeven dat ze handhaving van maatregelen belangrijk vinden. Zij geven aan dat er op dit moment niet of nauwelijks wordt gehandhaafd op parkeerovertredingen
Bewoners hebben in de klankbordgroep aangegeven dat zij vanwege de parkeerdruk willen dat er parkeerregulering wordt ingevoerd in combinatie met voldoende handhaving.


