Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Verkeersmaatregelen Mall of The Netherlands

Er wordt hard gewerkt aan verbetering van de verkeerssituatie rondom de Mall. Om ervoor te zorgen dat het verkeer kan doorstromen, zijn een aantal acties ondernomen.

Wat is er al gedaan

Er is een taskforce opgericht om verkeersproblemen in kaart te brengen, te verhelpen en beheersbaar te maken. In deze taskforce zitten de volgende partijen:

  • Gemeente Leidschendam-Voorburg
  • Rijkswaterstaat (RWS)
  • Zuid Holland Bereikbaar (ZHB)
  • Metropool Regio Rotterdam Haaglanden (MRDH)

Samen werken zij aan parkeren in en rond de Mall en de doorstroming van het verkeer op de openbare weg. Vanuit de taskforce wordt een breed scala aan 'Smart Mobility'-oplossingen toegepast om de situatie beter te beheersen.

Een bereikbare buurt en Mall

Door het bekijken van de video accepteert u de voorwaarden en het privacy beleid van Youtube.
'Smart mobility system' zorgt voor betere doorstroming
  • Gezamenlijk met de wegbeheerders van RWS en gemeente Den Haag  het verkeers-scenario onderhouden en verder ontwikkelen. Dit zodat de verkeerscentrales hun wegkantsystemen (waaronder verkeerslichten) kunnen aanpassen, om het verkeer bij iedere situatie optimaal te geleiden
  • Automatiseren van het verkeers-scenario door onze slimme verkeerslichten (Heuvelweg en Noordsingel) te koppelen met die van RWS (N14) zodat weggebruikers zo goed mogelijk kunnen doorrijden
  • Regelmatig evalueren en optimaliseren van de werking van de zogenoemde dynamische groene golf die draait op de verkeerslichten op de N14, de Noordsingel en de Heuvelweg. Zo rijdt het verkeer steeds beter door op de wegen rond de Mall en de N14
Verbeteren informatie rondom bereikbaarheid
  • Samen met  Unibail-Rodamco-Westfield (URW) optimaliseren van de interactieve routeplanner (Mobility Portal) op website Mall zodat bezoekers al voor hun reis beschikken over de beste reis- en route-opties naar de Mall
  • Samen met URW heeft de gemeente meermaals een P+R pilot uitgevoerd. Bezoekers konden tijdens de pilot bij het ADO stadion op afstand parkeren en gratis naar de Mall reizen. De resultaten worden nu geëvalueerd in relatie tot alle andere maatregelen die de gemeente neemt
  • Dagelijks gebruiken we de ontwikkelde meetinstrumenten om de parkeer- en verkeerssituatie feitelijk vast te stellen. Deze cijfers worden gebruikt in monitoring-rapportages en voor mogelijk optimaliseren
Verbeteren doorstroming trams HTM

Tramhalte Heuvelweg bij de Mall wordt veiliger voor reizigers

De werkzaamheden aan de halte aan de Heuvelweg in Leidschendam starten eind 2025 en zijn halverwege 2026 gereed en zorgen voor een doorstroming en veiligheid van reizigers. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd.

De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks 2 trams gelijktijdig stoppen. Daardoor sluit de dienstregeling van de trams beter op elkaar aan en is de kruising minder vaak bezet. Tram 2 en 6 zullen ook vaker gaan rijden op het traject.

Conform en sociale veiligheid

De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke zicht en wat ook het veiligheidsgevoel van reizigers vergroot.

Brede aanpak bereikbaarheid

Samen met Unibail Rodamco Westfield, Zuid Holland Bereikbaar, MRDH en HTM werkt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan een integrale mobiliteitsaanpak. Deze aanpak zorgt ervoor dat verschillende vormen van vervoer, zoals de auto, fiets en het openbaar vervoer, goed op elkaar aansluiten voor een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor inwoners van de gemeente en bezoekers van het bijvoorbeeld het ziekenhuis en het winkelcentrum de Mall.

Halte Weigelia

Deze halte gaat mee in bovenstaand project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt.

Oversteek nabij Gruttolaan

Deze oversteek gaat ook mee in het project. De onderliggende ontwerpbeslissingen zijn gemaakt.

Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling

Samen met de Fietsersbond en het Platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. De opmerkingen zijn meegenomen in een plan:

  • Stalling voor deelscooters is gerealiseerd
  • Bewaakte fietsenstalling staat nog op de planning

Klankbordgroep

Vanaf april 2022 tot en met mei 2024 is een klankbordgroep een aantal malen bij elkaar gekomen om mee te denken over de uitdagingen rondom de Mall. Archief: lees de verslagen van de klankbordgroepexterne-link-icoon

Daarna is een Werkgroep Parkeren verder gaan praten over mogelijke parkeermaatregelen. Lees meer over de wergroep Parkeren op de pagina Mall: parkeermaatregelen