Tijdens feestdagenperiode inzet P+R van en naar de Mall
Ingang parking Leidschenhof Den Haag
Door de inzet van de juiste maatregelen is de verkeersdrukte tijdens Black Friday beheersbaar gebleven in en rond winkelcentrum de Mall. Voor de komende feestdagen is een extra maatregel getroffen om eventuele verkeersdruk voor bewoners te beperken. In het weekend van 20 en 21 december en op Tweede Kerstdag tot en met zondag 28 december kunnen bezoekers gebruik maken van een P+R bij parkeergarage Leidschenhof in Den Haag. De maatregel is een gezamenlijke investering van de gemeente en URW. De genoemde weekenden kan er bij Leidschenhof gratis geparkeerd worden en kunnen bezoekers in slechts 9 minuten met tram 19 naar de Mall reizen. Reserveren is nodig om zeker te zijn van een parkeerplek en tramtickets. De P+R wordt ingezet naast de maatregelen die al (structureel) worden ingezet, zoals bijvoorbeeld verkeersregelaars. In het nieuwe jaar wordt gekeken naar het effect van de P+R en de mogelijkheden voor de toekomst om de verkeersdruk in de buurten rondom de Mall te verminderen.
Parkeergarage Leidschenhof is gelegen achter winkelcentrum Leidschenveen en op 5 minuten rijden vanaf de A4 en op 8 minuten vanaf de A12. De tramhalte voor tram 19 is op 500 meter loopafstand van de parkeergarage Leidschenhof en elke 20 minuten gaat er een tram naar de Mall.
Reserveren P+R
Om gebruik te maken van de P+R bij parkeergarage Leidschenhof is reserveren nodig via de website van de Mall. Vanaf maandag 15 december kan er voor beide weekenden gereserveerd worden. Inrijden kan op de aangegeven dagen van 10:00 tot 17:00 uur. Bij aankomst ontvangen bezoekers de tickets voor tram 19. Uitrijden is 24/7 mogelijk. Zonder reservering is het niet mogelijk om van de P+R gebruik te maken.
Meer informatie en direct reserveren
Overige maatregelen
Voor de doorstroming van het verkeer wordt gewerkt met het Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC). Zij zorgen, ook buiten de feestdagenperiode om, voor het in goede banen leiden van het verkeer en waar nodig worden extra verkeersregelaars ingezet. De inzet van het OMC heeft effect, gezien dat het bezoekersaantal is toegenomen in verhouding tot de verkeersdrukte die gelijk is gebleven. In samenspraak met Rijkswaterstaat wordt gezorgd dat de borden op de aanvoerwegen (N14, A4, A12 en A13) gebruikt worden om te communiceren over de parkeerdrukte bij de Mall en alternatieve routes. De Mall is daarnaast sinds 14 november gestart met een eigen communicatiecampagne. Met de campagne wordt opgeroepen om de reis naar het winkelcentrum tijdig te plannen. Indien nodig wordt er via diverse communicatiekanalen opgeroepen om niet met de auto naar de Mall te komen. Bezoekers zijn echter altijd welkom lopend, op de fiets, met deelvervoer of met het OV.
