Kwijtschelden gemeentebelastingen
Wat u moet weten
- U kunt kwijtschelding ook per post aanvragen. Vergeet niet uw handtekening te plaatsen en stuur het volgende formulier samen met de bewijsstukken naar het antwoordnummer (te vinden onderaan het formulier):
- VNG publiceert ieder jaar in januari en juli de kwijtscheldingsnorm. Voor AOW'ers gelden de bedragen in de tabel onder Nieuwe bovengrens en voor niet-AOW'ers de bedragen onder 100%
-
Kwijtscheldingsnorm toegestaan vermogen is lager dan bij de bijstandsnorm. Berekening vindt plaats met de recent opgevraagde gegevens
-
Kwijtschelding indienen kan als de aanslag niet, deels of niet langer dan 3 maanden geleden is betaald
-
Stuur direct alle gevraagde bijlagen mee. Wonen er meer mensen van 21 jaar en ouder met inkomen op uw adres, dan moet u ook bewijsstukken van hun inkomen bijvoegen
-
Als u namens iemand anders een verzoek kwijtschelding wilt indienen, kunt u ook het digitale formulier gebruiken. Gebruik hiervoor uw eigen DigiD
-
U kunt geen kwijtschelding krijgen voor andere belastingen, zoals onroerendezaakbelasting (OZB)
-
Als u zelfstandig ondernemer bent of een zelfstandig beroep uitoefent, krijgt u geen kwijtschelding
-
Hulp nodig bij het invullen van uw verzoek kwijtschelding? Neem contact op met het Sociaal Servicepunt. U kunt ook een afspraak maken bij Stichting Welzijn Oud en Jong (WoeJ)
-
U ontvangt een bevestiging van uw verzoek om kwijtschelding
-
Of wij u kwijtschelding toekennen, hoort u per brief. Wij nemen zo snel mogelijk een besluit, het streven is binnen 3 maanden te beslissen over uw verzoek. Er is hiervoor geen wettelijke termijn. U kunt in de tussentijd telefonisch geen informatie opvragen
-
Kwijtschelding van aanslag waterschap vraagt u aan bij de Regionale Belasting Groep
Verplichte bewijsstukken
- Bankafschriften inclusief saldo van de afgelopen maand van alle bank- en spaarrekeningen van u en eventueel uw partner (geen schermafbeeldingen, maar bijvoorbeeld een PDF via de functie Deel transactie in uw internetbankierenapp)
- Polisblad zorgverzekering
- Meest recente loonstrook/-stroken of uitkeringsspecificatie(s) (bijvoorbeeld SVB, ABP, UWV, W&I, DUO en pensioen) van u en medebewoners van 21 jaar en ouder
-
Afhankelijk van uw situatie voegt u ook bij:
- Laatste huurspecificatie woning
- Beschikking van de Belastingdienst over te veel ontvangen toeslagen
- Bewijs van ontvangst of betaling van alimentatie
- Bewijs van inkomsten uit het buitenland
- Kopie kentekenbewijs (deel I en II of voor- en achterzijde van het pasje) van elk motorvoertuig
- Jaaroverzicht(en) van de hypotheekschuld en betaalde rente (exclusief aflossing) over het afgelopen jaar. Uw hypotheek moet hoger zijn dan de WOZ-waarde
- Verder alle overige documenten die betrekking hebben op uw inkomen, vermogen en uitgaven, ook uit het buitenland
Automatische kwijtschelding
U kunt laten vaststellen of u volgende jaren automatisch kwijtschelding krijgt. Ieder jaar aanvragen hoeft dan niet. De 2 voorwaarden voor automatische kwijtschelding zijn:
- U ontvangt dit jaar kwijtschelding
- U geeft toestemming voor het opvragen van relevante gegevens in het formulier. Geeft u geen toestemming, dan moet u wel ieder jaar een aanvraag indienen.
Toekenning automatische kwijtschelding
Als wij u automatisch kwijtschelding toekennen, ontvangt u hierover een brief. Daarnaast ontvangt u een aanslag waarop de bedragen voor de afval- en riool- en waterzorgheffing € 0 zijn.
Jaarlijkse toetsing
Ook na het toekennen van automatische kwijtschelding toetst de gemeente ieder jaar uw gegevens. Als de gegevens voldoende zijn, blijft u automatische kwijtschelding ontvangen. Zijn de gegevens onvoldoende, dan wordt uw automatische kwijtschelding stopgezet. Over deze gegevens kunnen wij geen informatie verstrekken. U ontvangt vervolgens een aanslag voor de afval- en riool- en waterzorgheffing. Deze moet u betalen. Kunt u dat niet, dan kunt u opnieuw kwijtschelding aanvragen.